KRAV vil løfte koens image i klimadebatten

KRAV lancerer en kampagne, der skal give et mere nuanceret billede af koens rolle i et bæredygtigt kredsløb.

Debatten om bæredygtig mad handler ofte om, at det skal være vegetarisk og fossilfrit. KRAV – der står bag Sveriges mest kendte miljømærkning — ønsker at bidrage til et mere nuanceret billede af køernes betydning i en bæredygtig fødevareproduktion. Derfor lancerer KRAV en kampagne under overskriften: ”Kons roll i ett KRAV-märkt kretslopp’, der starter i begyndelsen af juni.

Kampagnen vil køre som film, infografik, debatartikler, reklamer og posts på sociale medier.

– For at skifte til en mere bæredygtig fødevareproduktion bør vi spise mere vegetarisk og mindre animalsk. Men når vi spiser kød, skal vi spise kød, som er bæredygtigt og økologisk produceret. KRAV-mærket kød og mejeriprodukter kommer fra svenske køer, der repræsenterer den mest bæredygtige produktion, siger Anita Falkenek, administrerende direktør for KRAV.

Kampagnen ønsker også at understrege, at KRAV-mærkede køer spiller hovedrollen i en cyklus, der kan levere bæredygtig vegetarisk mad, fordi KRAV-mærkede bedrifter biddrager med nærringsrig gødning til jorden og dermed til dyrkning af bæredygtig vegetarisk mad.

Derudover bidrager KRAV-gårde til øget biologisk mangfoldighed, fordi de ikke bruger udenlandske, kemiske pesticider til deres afgrøder, og ved at lade KRAV-mærkede køer være ude og græsse meget. Økologiske bedrifter har i gennemsnit 50 procent flere arter af planter på deres jorde end konventionelle bedrifter.

Læs mere om kampagnen HER

Updated: 28 april, 2020 — 08:27