Arla kritiseres for vildledende ostereklame

Arla har på Facebook markedsført sin ost, Apetina Paneer, som ’vegetarisk’. Det er vildledende markedsføring, fastslår reklamebudsmanden.

Apetina Paneer er en indisk inspireret ost, der anvendes til madlavning — ofte som et alternativ til kød, men at kalde osten for vegetarisk er forkert. Det mener rekslameombudsmanden, som har taget stilling til en klage over Arla markedsføring.
Arla på sin side hævder, at selskabet har fulgt Livsmedelsverkets retningslinjer for vegetarisk mad — hvor begrebet ”vegetar” indeholder en række undergrupper og ikke er tydeligt og ensartet, lyder forklaringen ifølge Food-supply.se.
Arla fremhæver desuden, at den gennemsnitlige forbruger er opmærksom på, at paneer er en ost, og derfor er baseret på mælk.
Reklameombudsmanden har dog fastslået at markedsføringen er vildledende og henholder sig ligeledes til Livsmedelverkets definitionen om, at vegetarisk betyder, at maden ikke indeholder ingredienser fra dyr.
Avisen Expressen har også taget emnet op, og gennemgår nogle af de definitioner, der måske forvirrer fødevaredebatten. Her et udpluk af Expressens faktaboks: VEGETARIAN ELLER VEGAN?

Vegetar: Ifølge National Food Agency er vegetarisk kost i det væsentlige det samme som vegansk, således helt plantebaseret og fri for animalskindhold. Vegetarisme er dog blevet et paraplybegreb, og ofte bruges synonymt med lakto-ovo-vegetarer.

Lakto-ovo-vegetar: Spiser ikke kød, fjerkræ eller fisk – mens mejeriprodukter og æg er ok. Der er også lakto-vegetarer, som undgår æg, og ovo vegetarer, der undgår mejeriprodukter.

Vegansk: Veganer spiser intet fra dyreriget, som for eksempel indeholder honning. Mange veganere udelukker også dyr i beklædningsgenstande og hygiejneprodukter.

Læs mere HER

Updated: 10 februari, 2020 — 14:14