Ifølge Tetra Pak er ambient yoghurt en af de mest spændende mejerikategorier lige nu. Derfor inviter virksomheden til webinar om emnet.
Ambient yoghurt er på ti år blevet en kæmpe succes i Kina og slår nu an i nye lande – henover Asien til Afrika og Sydamerika. Men mens interessen vokser globalt, så er det få producenter, der har den nødvendige viden og ekspertise til at udnytte produktets forretningsmuligheder. Det mener i hvert fald Tetra Pak, som afholder webinar torsdag den 24. oktober under overskriften: Succeed with ambient yoghurt.
I løbet af en halv time vil Tetra Paks yoghurteksperter Katarina Lindgren og Carin Cronström dele deres viden og give gode råde om ambient yoghurt fra produktets potentialer til produktionsudfordringer med mere.
Læs mere HER, hvor du også kan tilmelde dig webinaret.
Ordet ambient betyder omgivende – og ambient yoghurt er netop et bekvemmeligheds produkt, som man har med på farten – i omgivelserne. Disse yoghurter behøver ikke køles og spises enten med en ske (ofte med tilsat frugt) ellers drikkes direkte fra pakken.
I Kina er ambient drikkeyoghurt en succeshistorie. Det hurtigt voksende marked udgør næsten 2,5 mia. liter og tegner sig i dag for næsten 50% af det samlede salg af yoghurt.
Tetra Pak fortæller på sin hjemmeside, at alt dette er opnået siden 2010, hvor et stort kinesisk mejeri lancerede en ambient drikkeyoghurt i samarbejde med Tetra Pak. Siden da er 13 mejeriproducenter gået ind på markedet med Tetra Pak-produktslinjer.
Årsagen til produktets succes skal blandt andet findes i, at det er let at stable og dermed distribuere langt omkring. Det kræver ingen kølefaciliteter, hverken under transporten eller i butikkerne, ligesom det har en lang holdbarhed.
I modsætning til traditionel yoghurt har ambient yoghurt ingen levende bakteriekultur, fordi det skal steriliseres for at opnå lang holdbarhed. Dette har dog ikke været en hindring for succes på det kinesiske marked.
– Det, der betyder noget for forbrugeren, er at ambient yoghurt er proteinrig og sund mad – og det er sådan, det er blevet promoveret af de kinesiske mejerier, forklarer Lin Lin, som er kategorileder for Tetra Paks mejeriklynge i Kina.
Læs mere om ambient yoghurt HER