Salget af svensk ost er faldet med 20 procent på ti år

En ny rapport fra Jordbruksverket viser, at den totale markedsandel for mejerivarer, der er produceret i Sverige, er faldet siden 2010. Især ostekategorien trækker ned — kun 45 procent af den ost der sælges på hjemmemarkedet i dag kommer fra Sverige.

Nye tal fra Jordbruksverket viser, hvor store markedsandele svensk producerede fødevarer har på hjemmemarkedet. Det fremgår, at der er er stor forskel på markedsandelene i de forskellige fødevaresektorer, men når det gælder mejerisektoren, så lyder konklusionen:

’Selvom al drikkemælk i princippet kommer fra Sverige, og at de syrnede mejeriprodukter har en positiv udvikling, så er er den samlede markesandel for mejeriprodukter faldet fra 78 procent til 72 procent siden 2010. Denne tendens skyldes primært et negativt svensk ostesalg, hvor knap 45 procent af al ost, der sælges i Sverige, har svensk oprindelse. Et tal, der er faldet med omkring 20 procentpoint på 10 år.’

Baggrunden for rapporten er blandt andet, at der er stor politisk opmærksomhed på graden af selvforsyning i Sverige.

– En høj markedsandel indikerer en konkurrencedygtig produktion, som er et af målene for fødevarestrategien. Da der er en ret stor spredning mellem forskellige fødevarer, er det ikke muligt at sætte et fast tal på Sveriges selvforsyning. For at finde dette skal vi også tage højde for, hvor input som for eksempel diesel, plantebeskyttelsesmidler og gødning kommer fra, lyder det i rapporten.

Læs rapporten fra Jordbruksverket HER

Updated: 28 maj, 2019 — 09:23