Håbet om en stigende mælkepris lever. Det var Patrik Hansson, VD i Arla og råvareanalytikeren Torbjörn Iwarsson enige om på Växadagarna i Jönköping, skriver ATL.
Ifølge Torbjörn Iwarsson, Svenska Commodities AB findes der en del tegn på, at vi kan forvente en stigende mælkepris: Produktionen i Europa er på vej ned, lagrene af skummetmælkspulver er så godt som tømte, og smørprisen på EEX-børsen viser en stigende tendens.
– Det kan blive et ganske godt år, sammenfattede Torbjörn Iwarsson i sit indlæg på Växadagarna, hvor budskabet blev hilst velkommen af de 400 deltagere, hvoraf mange var mælkeproducenter.
Også Patrik Hansson, VD for Arla Sverige, fremhævede tegn på stigende mælkeriser i sit oplæg: Svagt stigende priser på skummetmælkspulver og et udeblevet januar-fald i smørprisen burde give mere mælk til disse produkter frem for osteproduktion, hvilket igen give forventninger om, at selv osteprisen kan stige, lød hans analyse.
– Det er mere sandsynligt at mælkeprisen går op end at den går ned, sagde han og høstede bifald.
Han så dog også udfordringer for mælkeprisen blandt andet i handelsledet, hvor detailkædernes egne mærker, såkaldte privat labels, vinder andele på bekostning producenternes varemærker. I dag er 30 procent af drikkemælken privat label. Andelen er størst, når det gælder mælk med lang holdbarhed, men tendensen gælder også for den friske mælk.
– Vores modtræk er at differentiere vores mælk og tilføre den merværdi, som vi har gjort med sommermælken, sagde Patrik Hansson.