Arla förbättrade sin lönsamhet och genererade en omsättningsökning på 2,2 procent till 5,1 miljarder euro.
Totalt ökade koncernens omsättning med 2,2 procent till 5,1 miljarder euro, understött av större försäljningsvolymer för strategiska varumärken, som ökade med 3,0 procent till följd av ett starkt resultat för varumärkena Arla®, Lurpak®, Puck® och Castello®.
Arlaintjäningen var 34,7 eurocent per kilo mjölk, jämfört med 35,8 eurocent första halvåret 2017, till följd av lägre industripriser i början av 2018.
Arlas omsättning i Sverige ökade med 3,1 procent under första halvåret 2018 jämfört med 2017. Omsättningen var 6.792 miljoner svenska kronor jämfört med 6.588 miljoner svenska kronor år 2017.
“Mejerimarknaden är både prispressad och konkurrensutsatt. Under första halvåret så ökade Arlas omsättning i Sverige med 3,1 procent i Sverige och vi har lanserat flera nya produkter som skapar värdetillväxt inom mejeri, till exempel Bregott Brynt, Dofilus och Sommarmjölk. Vi jobbar hårt för att tillsammans med våra ägare förbättra Arlas varumärke och vi har under året lyckats fantastiskt bra – vi är ett av de starkast växande varumärkena i Sverige – alla kategorier. Vi räknar med att fortsätta denna resa genom att lansera fler innovativa nya produkter samt genom att stärka Arlas position inom hållbarhet, hälsa, matinspiration samt skapa förutsättningar för en framtida ökad svensk mjölkproduktion”, säger Patrik Hansson, Arlas Sverigechef.
Arlas styrelse har kommit överens om ett förslag till Arlas högsta beslutande organ, representantskapet: att betala ut hela nettoresultatet för 2018 när årsresultatet är godkänt i början av nästa år, även om det är en ettårig avvikelse från företagets normala konsolideringspolicy.