Efter sju års affärssamarbete har Starbucks nu ett nytt strategiskt licensavtal med Arla Foods. De två företagen har tecknat ett långsiktigt 21-årigt strategiskt avtal som ger Arla Foods licens att fortsätta tillverkning, distribution och marknadsföring av Starbucks premium mjölkbaserade drickfärdiga kaffedrycker (RTD) i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika.)
Möjligheterna inom mjölkbaserade drycker är ett viktigt fokusområde i Arlas Good Growth 2020-strategi.
”Vår ambition är att vara en ledande leverantör av mjölkbaserade drycker i norra Europa, Mellanöstern, Asien och Nordafrika under 2020. Det nya strategiska licensavtalet gör samarbetet med Starbucks är en viktig del för att uppnå detta mål. Vi tror att innovation är nyckeln till framtida framgångar. Våra senaste lanseringar av nya Starbucks Double Shot-produkter är ett bra exempel på vårt gemensamma engagemang för innovation och för konsumenterna”, säger Hanne Søndergaard Executive Vice President och CMO på Arla Foods.
År 2010 valde Starbucks Arla Foods som licenspartner för att tillverka, distribuera och marknadsföra sina mjölkbaserade drickfärdiga kaffedrycker för stormarknader och närbutiker i hela EMEA-regionen. Arla räknar med att fortsätta att utöka sin räckvidd för att tillgodose konsumenternas behov. Sedan Starbucks valde Arla Foods som sin licensierade partner 2010 har verksamheten vuxit med i genomsnitt 40 % per år.
Hittills under 2018 har Arla lanserat Starbucks drycker i 38 länder inom EMEA och förväntar sig att sälja 110 miljoner enheter per år. Produkterna tillverkas på Arla Foods anläggningar i Esbjerg, Danmark, och görs av mjölk från Arla Foods 11 200 ägare och 100 % arabica, etiskt tillverkat kaffe från Starbucks Coffee Company.