Nytt besparingsprogram för Arla

Löpande kostnadsbesparingar och effektiviseringar är en viktig del av Arlas långsiktiga strategi, och Arla har i linje med detta lanserat ett treårigt förändringsprogram kallat ”Calcium”. Programmet kommer att förändra företaget genom att skapa betydande effektivitetsförbättringar med två huvudändamål:

  • Att förbättra avkastningen till ägarna Arlabönderna och upprätthålla ett konkurrenskraftigt mjölkpris.
  • Att återinvestera i de delar av verksamheten som stöttar tillväxten.

Calcium-programmet har redan påbörjats och kommer att leverera mer än 400 miljoner euro i besparingar till slutet av år 2020. Besparingarna förväntas ge motsvarande resultatökning relativt jämnt över de kommande tre åren.

Calcium-programmet kommer att omfatta aktiviteter inom hela Arla, inom produktion, produkter, upphandling, marknadsföring och människor för att därigenom förändra arbetssätt, minska byråkrati och komplexitet samt minska kostnader.

Av den totala kostnadsminskningen på mer än 400 miljoner euro förväntar Arla att cirka 300 miljoner euro går till bönderna genom mjölkpriset (betalningen för mjölken), och att återstoden återinvesteras i strategi Good Growth 2020 för att driva fortsatt tillväxt och förbättra företagets lönsamhet.