Arlas resultat 2017

Stark omsättningstillväxt efter högre försäljningspriser. Verksamheten förbättrades tack vare investeringar i varumärken, internationell expansion och produktinnovation.

  • Koncernens omsättning ökade med 8,1 procent till 10,3 miljarder EUR tack vare högre försäljningspriser, högre andel varumärkesförsäljning och en bättre geografisk fördelning och produktmix.
  • Mjölkpriset till ägarna ökade med 27,4 procent och den genomsnittliga Arlaintjäningen låg på 38,1 eurocent/kilo mjölk.
  • Varumärket Arla® ökade omsättningen med 10,1 procent.
  • Marknaderna inom området International ökade omsättningen med 13,2 procent.
  • Arla Foods Ingredients ökade omsättningen med 19,6 procent.

Omsättningen i Sverige drevs av höjda priser och ökade under 2017 till 13.7 miljarder SEK (2016: 12.9 miljarder SEK exklusive försäljningen av Rynkeby). Det var en bra omsättningstillväxt på den svenska marknaden men den påverkades negativt av vikande världsmarknadspriser på mjölkpulver som exporteras. Under slutet av året avtog minskningen av den svenska mjölkinvägningen.

Omsättningen för 2018 förväntas ligga på ungefär samma nivå, på 10–10,5 miljarder EUR, tack vare högre mjölkvolymer och en förbättrad produktmix. Arla kommer även fortsättningsvis att rikta in sig på en nettoresultatandel för 2018 inom intervallet 2,8 – 3,2 procent av omsättningen, men förväntar sig att säsongsvariationer kommer att få en större inverkan på halvårsrapporten 2018, som förväntas ligga under målintervallet för året.

Årsredovisning hämtas här