Ostfestivalen – osten i våra hjärtan SIK i samarbete Nordiska museet arrangerar tre spännande dagar kring svensk ostkultur i Nordiska museets stora hall den 13-15 februari 2015. Bland sponsorerna märks LRF och Mejeritekniskt Forum, som också förlägger årsmötet dit den 13:e. Det blir utställningar, seminarier, osttävlingar, provsmakningar, demonstrationer, föredrag, försäljning, ost- och vinprovningar med mera. Fokus ligger på svenska ostar, fäbodkultur, osttillverkning, osthandeln och den goda ostens smak. Man vänder sig till ostälskare, osttillverkare, ostprovare, kockar, media, osthandlare, nyfikna i alla åldrar! Under fredagen den 13:e blir det fokus på ostbranschen, medan vi under lördag och söndag vänder oss till konsumenterna – den breda allmänheten. Detta kommer att avspegla sig i teman på föreläsningar och provningar. Alla dagarna är dock öppna för alla. För mer information om arrangemanget kontakta Britt Rahm, 010-516 66 00, britt.rahm@sik.se |
|
|
|
Arla ökar produktionen av ost inne i Ryssland EFTER DET ryska importstoppet behöver Arla snabbt hitta andra möjligheter för mjölken. Flera åtgärder har påbörjats för att begränsa effekterna av den förlorade försäljningen. En av dem är att öka produktionen av ost på Kalachmejeriet i sydvästra Ryssland. Planen är att öka produktionen från nuvarande 1 000 ton till 8 000 ton. – Om det lyckas är chanserna stora att Arla kan få tillbaka en tredjedel av den tidigare omsättningen i Ryssland, säger Hans Christensen, ansvarig för Arlas verksamhet i Ryssland. – Vi har kapacitet i vårt ryska mejeri för att klara detta. Utmaningen blir att få tag i tillräckligt mycket lokal mjölkråvara. Vi har fått positiva signaler, men konkurrensen om mjölkråvara ökar på grund av sanktionerna. Arla har sedan 2013 ostproduktion i Ryssland genom ett joint venture med landets tredje största mejeriföretag Molvest. |
|
Global Food & Beverage Industry CEOs Renew Worldwide Health and Wellness Pledge In a letter to World Health Organization (WHO) Director-General Dr. Chan, CEOs of leading food and non-alcoholic beverage companies and members of the International Food & Beverage Alliance (IFBA) announced a set of enhanced global commitments that will guide their health and wellness strategies over the coming years. These strategies are based on a set of actions recognized by WHO, governments and civil society as crucial to helping improve global health. IFBA members have committed to continue to reformulate and innovate products with the goal of making available food and beverage choices that help people eat healthier, more balanced diets. Each member will make, and publish, a specific corporate commitment which details its goals and progress in this area by the end of 2014. IFBA members will implement, by the end of 2016, a common global approach to the provision of nutrition information on pack, at point of sale and through other channels. This will include labelling the energy value for all products on front of pack worldwide. |
|
Asia Continues to be a Driving Force in Health and Wellness It is the emerging markets that are the global engine of growth in health and wellness (HW), Diana Cowland – Senior Health and Wellness Analyst at Euromonitor. Euromonitor International’s HW data shows that in 2013 of the top 10 fastest-growing countries in HW packaged food and HW beverages five and four of them were in Asia Pacific, respectively. While China (inclusive of Hong Kong) led, partly driven by the incredible demand for fortified/functional milk formula, opportunities do not only lie here. Indonesia, Vietnam, Thailand and India are significant growth markets – albeit from a smaller base – with increasing disposable income levels and rising availability of healthier food and drink. In addition, rising health concerns related to dietary intake are also helping to fuel this demand for health and wellness. Read more |
|
Electronic submissions introduced for regulated product applications Applications for regulated products such as feed additives, food enzymes and health claims should now be submitted to the European Food Safety Authority (EFSA) by electronic means. The initiative, which requires applicants to use electronic mediums such as CD ROMs or USB keys to submit technical dossiers, will cut bureaucracy and streamline the risk assessment process, said EFSA. Under the new rule, applicants can also send updates to their applications and respond to requests for additional information from EFSA using electronic submissions. While it is still possible to also send paper copies of technical dossiers to EFSA, the electronic copy is now considered as the formal submission. Technical dossiers must be submitted on a standard electronic medium such as a CD ROM, DVD or USB key. All applications submitted to EFSA, either by an applicant, Member State or the European Commission, should include the original of a signed cover letter listing annexes, their tables of content and the mandate. |
|
Arla stärker partnerskap i Brasilien Arla stärker sin närvaro på den brasilianska marknaden genom ett delägande av den långvariga samarbetspartnern Vigor Alimentos S.A, som är ett av landets största mejeriföretag. Överenskommelsen med Vigor ökar Arlas exportmöjligheter till Brasilien. Sedan 1986 har Arla haft ett 50/50-joint venture med Vigor under namnet Dan Vigor. 2013 hade Dan Vigor en bruttoomsättning på motsvarande 332 miljoner kronor. Genom den nya överenskommelsen byter Arla sitt ägande av Dan Vigor mot ett 8-procentigt ägande av Vigor. Arla får en ledamot med rösträtt och en observatör i Vigors styrelse. – Det nya avtalet med Vigor liknar det avtal vi redan har med Mengniu i Kina, men den här gången har vi inte behövt hitta ytterligare finansiering. Vigor är en av Brasiliens ledande mejeriproducenter, med ett förstklassigt distributionsnätverk. Vi har haft ett utmärkt samarbete, och det är ett naturligt steg för oss att bygga vidare på partnerskapet för att utforska den stora potential som finns i Brasilien, säger Finn Hansen, ansvarig för Arlas internationella marknader. I avtalet ingår även att Arla ska etablera en affärsenhet inom Vigor som ska ledas av en ny kommersiell chef. Enhetens fokus kommer att ligga på marknadsföring och försäljning av importerade produkter och varumärken, som sedan distribueras via Vigors kanaler. |
|
|
|
Impact on gut microbiota of a fermented milk product containing probiotics revealed by new technology Scientists from INRA and Danone Nutricia Research have shown the effect of a fermented milk product containing probiotics on the gut microbiota, using a novel high resolution bioinformatics tool. The product affected certain gut bacteria without changing the global composition of the microbial community. These findings, published in Scientific Reports on 11 September 2014, open new perspectives to understand the effects of probiotics on our health. Read more: |
|
European Dairy Giants Progressing in Africa Europe’s dairy processing sector is looking to Africa for the latest investment opportunities in what is a continent with massive dairy potential. Danish processor Arla joined FrieslandCampina (FC) and Danone this week by confirming a bid for Egyptian dairy company Arab Dairy. This follows FC’s recent Ivory Coast acquisition of Olam International Limited’s dairy segment and two investments from Danone. Danone’s foray into Africa has yielded a 49 per cent share of Ghanahan processor Fan Milk International and 40 per cent of Brookside, a Kenyan company with a ‘robust’ supply chain taking in Uganda and Tanzania. Citing its ‘strong position’ in retail and food service segments, Arla said the 43,000 tonne processor fits Arla’s market focus. Previously, Arla developed a partnership with Ivorian logistics company Mata Holdings to facilitate distribution within Africa. According to a recent market intelligence publication, Africa’s per capita dairy consumption is the world’s lowest. This is according to Business Monitor International, a global analysis company part of the Fitch Group, which added: “We believe dairy companies will continue to pursue acquisitions in Africa, where we see strong dairy consumption growth potential.” |
|
|
|
Arla vill köpa egyptiskt mejeriföretag Arla lägger ett icke-bindande bud på det börsnoterade Arab Dairy Products Company, som har sitt huvudsäte nära Kairo. Arla kommer i och med ett köp, som förutsätter att företagets ekonomi är god, att bli en av de fem-sex största mejeriaktörerna i Egypten. En så kallad due diligence-fas går nu igång, där Arla efter att ha gett ett icke-bindande bud på upp till 100 procent av aktierna kan få en mer detaljerad inblick i de delar av Arab Dairys verksamhet som inte finns beskrivna i årsredovisningen. Köpet kan ge Arla en placering bland de 5-6 största mejeriaktörerna i Egypten och en marknadsandel på 13-15 procent i ostkategorierna. |
|
Fonterra and Beingmate in partnership New Zealand dairy group Fonterra and Chinese infant food business Beingmate have established a ”global partnership” to capitalise on growing Chinese demand for infant formula. The companies will work together to create a ”fully integrated global supply chain” that will utilise Fonterra’s milk pools and manufacturing sites in New Zealand, Australia and Europe to bring product ”from the farm gate direct to China’s consumers”. As part of the agreement, Fonterra will take a stake of ”up to” 20% in Beingmate. Following regulatory clearance, Fonterra and Beingmate will then establish a joint venture to buy Fonterra’s Darnum plant in Australia. The venture will also establish a distribution agreement to sell Fonterra’s Anmum brand in China. |
|
Mature Cheddar in Sales Decline Consumers are buying less branded cheddar overall, while the market as a whole enjoys growth.Total spend on branded cheddar fell 50 per cent for the 52 week period ending 17 August, compared to same period a year earlier. This according to Kantar Worldpanel data which showed some growth in sales of some cheddar, significantly outperforming the market. Around two thirds of branded cheddars are mature varieties, which has been the biggest hit. |
|
Arla triples whey protein hydrolysate capacity The manufacturing plant is to be built next to Arla Foods Ingredients’ existing whey protein facility in Videbæk, Denmark, where Arla Foods Ingredients is also in the process of building a new lactose plant. The new factory triples Arla Foods Ingredients’ capacity to produce whey protein hydrolysates. This expansion is part of the strategic initiatives to accelerate growth in Arla Foods Ingredients and prepare Arla Foods for a future increase in raw milk intake from its owner farmers. Construction of the new plant is scheduled to be complete by October 2015 and the site will be operational towards the end of 2016. Hydrolysate is an important ingredient in products for infants with allergy and products designed for sports and clinical nutrition purposes. |
|
Danone’s new top management Danone said on Tuesday that Chairman and Chief Executive Franck Riboud would split his role after 18 years at the helm of the world’s largest yoghurt maker, which is grappling with a series of setbacks in Asia and in Europe, Reuters says. Riboud, 58, who took over from his late father, Antoine Riboud, in 1996, will remain as chairman and focus on the group’s long-term strategy while Emmanuel Faber, 50, the chief operating officer, will become CEO, effective Oct. 1. |
|
Lindahls breddar yoghurtsortimentet Företaget har vidareutvecklat det grekiska sortimentet och presenterar i dagarna nya tillskott: grekisk yoghurt med citronsmak, grekisk yoghurt med jordgubbssmak och en grekisk drickyoghurt med smak av citron. Dessutom en grekisk naturell drickyoghurt utan tillsatt socker som blir den första naturella drickyoghurten på marknaden, hävdar Lindahls. |
|
Arla Foods: Kampanjstart för ”Upptäck det goda” Arla har sett över varumärkesidentiteten globalt och nu rullas kampanjen ”Upptäck det goda” ut marknad för marknad. Kampanjen syftar till att stärka Arlas position som ett av världens ledande mejeriföretag och är baserad på insikter om hur folk upplever mejeriprodukter i sin vardag. ”Upptäck det goda” är Arlas största globala marknadsföringskampanj någonsin för att öka kännedom och lojalitet bland konsumenterna. Grundtanken är att mejeriprodukter skapar goda ögonblick, fina minnen och är nyttiga. Den nya kampanjen har ersätter ”Närmare naturen” och innefattar en helt ny serie reklamfilmer och annonser. ”Upptäck det goda” innefattar också visuella förändringar, exempelvis att Arla-produkterna kommer ha likartade förpackningar. Arlas logotyp kommer inte att förändras i och med den nya identiteten men andra delar som typsnitt, stilen på bilder och förpackningar har fått ett ansiktslyft. |
|
FrieslandCampina to acquire dairy business in Côte d’Ivoire Royal FrieslandCampina and Olam International Limited have signed an agreement regarding the acquisition of Olam’s dairy business and its dairy production facility in Côte d’Ivoire. The acquisition will increase the presence of FrieslandCampina in the West African country,where it is already marketing its brand Bonnet Rouge. The product portfolio comprises sweetened condensed milk and evaporated milk. The production facility is located in Abidjan, the primary economic center of Côte d’Ivoire. The production facility in Abidjan processes local fresh milk and milk powder into sweetened condensed milk and evaporated milk which are sold on the local market under the brand name ‘Pearl’. The production facility employs approximately 80 people. |