Oatly trækker nye overskrifter – ude og hjemme

Som tidligere nævnt her i Notisnytt, så stormer Oatly frem på det svenske marked med havredrik — i takt med at salget af mælkedrikke falder. I denne uge er firmaet igen i medierne, fordi det er kommet på en liste over verdens mest innovative virksomheder i 2018.

Svenske Oatly lancerede sin havredrik i USA i 2016 og er nu kommet på en liste over de mest innovative virksomheder i 2018. Bag listen står det amerikanske tidsskrift Fat Company. Oatly rangerer som nummer ni på listen, der tæller 50 innovative virksomheder fra hele verden.

Samtidig hjemme i Sverige udsendte Oatly — sammen med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) – en pressemeddelelse med en efterlysning efter landmænd, der ville øge deres produktion af afgrøder til menneskeføde. De søger 300 landmænd til at deltage i et EU-finansieret projekt.

– Efter tørken er Sverige gået fra at være eksportør af havre til at blive importør af havre. Forbrugerne er desuden i fuld gang med at omstille deres fødevareforbrug til mere bæredygtige alternativer. Fødevareindustrien og landbruget bør gå forrest. Vi ønsker, at flere skal dyrke afgrøder til mennesker. Landmændene er nøglepersonerne til, at vi kan redde klimaet, siger Carina Tollmar, bæredygtighedschef på Oatly.

Updated: 26 februari, 2019 — 13:05