Mejeritekniskt Forum

Mötesplatsen för oss inom mejeribranschen i Sverige

Norrmejerier sammanfattar 2017

Norrmejerier sammanfattar 2017 med en omsättningsökning på nära 100 miljoner kronor. Ersättningen för mjölken har höjts i flera steg under 2017 och från första januari 2018 har Norrmejerier ett marknadsmässigt starkt avräkningspris.

Norrmejeriers soliditet är stark, nära 38 procent och resultatet landar på 1,2 procent. Ersättningen för medlemmarnas mjölk höjdes med 80 miljoner och betalningsförmågan stärktes med 14 procent mot föregående år, det vill säga ersättningen betald till medlemmarna tillsammans med vinsten.

Framgångar har varit tillväxt i såväl försäljningsvolym som värde. Intresset för norrländska mejeriprodukter har stärkts i såväl Norrland som övriga Sverige. Den lokala marknaden är stark och riksvarumärken Verum® och Fjällfil® ökar stadigt i försäljning. Gainomax® har fått förnyad växtkraft. Kronan av varumärken är Västerbottensost® som är ett av Sveriges starkaste varumärken, där en utmaning är att tillgodose en stor efterfrågan i Sverige och på export. Norrmejeriers totala mjölkinvägning blev något högre än föregående år 206 Mkg (202 Mkg).

Hämta årsredovisning

Mejeriteknisktforum © 2018 Frontier Theme