Mejeritekniskt Forum

Mötesplatsen för oss inom mejeribranschen i Sverige

Patrik Hansson ny vd för Arla Sverige

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Den 1 november 2016 blir Patrik Hansson ny vd för Arlas svenska verksamhet. Han kommer närmast från en position som ansvarig för Arlas verksamhet i Sydostasien och tar över efter Henri de Sauvage, som tidigare meddelat att han kommer lämna Arla.

I början av 2016 meddelade Henri de Sauvage att han kommer att lämna Arla mot slutet av året och en process inleddes för att hitta hans efterträdare. Henri kommer dock att fortsätta jobba för Arla som extern strategisk rådgivare.

– Henri har gjort ett utmärkt jobb för Arla på marknaderna i Sverige, Danmark och Finland, samt på koncernnivå. Jag hade gärna velat behålla honom i hans nuvarande roll, men Henri har själv valt att gå vidare. Därför är jag extra glad över att han vill fortsätta jobba med Arla på konsultbasis och bidra till att vidareutveckla vår Foodservice-verksamhet i Europa, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Arla Sveriges tillträdande vd Patrik Hansson har en gedigen förståelse för den svenska marknaden och kan Arlas styrkor och utmaningar. Han kom till Arla 2011, som ansvarig för ost, smör och fruktdrycker i Sverige. Innan dess hade han nära 20 års erfarenhet av marknad, försäljning och finans inom internationella snabbrörliga konsumentvaruföretag. År 2015 utsågs Patrik till ansvarig för Arlas verksamhet i Sydostasien (SEA), som under hans ledarskap har blivit en av Arlas snabbast växande internationella marknader.

– Jag är mycket glad över att återvända till Sverige för att leda och utveckla Arla, men också för att vara med och skapa långsiktiga förutsättningar för lönsam mjölkproduktion i Sverige. Arla är ett fantastiskt företag som jag tror har en särskild plats i svenskarnas hjärtan. Jag är övertygad om att våra naturliga och hälsosamma produkter, tillsammans med den kooperativa modellen, är ett vinnande koncept med dagens och morgondagens konsumenter, säger Patrik Hansson.

Mejeriteknisktforum © 2017 Frontier Theme