Mejeritekniskt Forum

Mötesplatsen för oss inom mejeribranschen i Sverige

Arla hårdsatsar på läsk

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

En kolsyrad mjölk- och fruktdryck, en mjölkdryck med te och en proteinrik energidryck – det är några av produkterna i Arlas nya satsning för att tredubbla omsättningen av andra drycker än vit mjölk. Arla vill utmana läsken genom att erbjuda mjölkbaserade drycker som ett nyttigare alternativ.

En viktig ambition i Arlas strategi Good Growth 2020 är att ta vara på möjligheterna på dryckesmarknaden med en portfölj som innehåller nyttigare alternativ gjorda på mjölk och naturliga ingredienser. Målet är att tredubbla omsättningen av mjölkbaserade drycker från 230 miljoner euro 2015 till 700 miljoner euro 2020.

För att genomföra den strategiska satsningen skapas en ny affärsenhet för mjölkbaserade drycker. Den nya enheten ska ledas av Vice President Lillie Li Valeur och tillhöra Arlas Marketing & Innovation under Hanne Søndergaard. Enheten kommer att börja sin verksamhet den 1 oktober och ska ansvara för den strategiska utvecklingen av alla Arlas mjölkbaserade drycker, varumärken och partnerskap.

Affärsenheten kommer framför allt att bygga vidare på den kompetens som finns i dotterbolaget Cocio® och framgångarna som uppnåtts där. Dotterbolagets kommersiella team och funktioner kommer att utgöra en del av den nya enheten framöver, medan leveranskedjan ska rapportera till Vice President Dan Kolding inom Global Supply Chain.

Läs mer

Updated: 1 september, 2016 — 09:18
Mejeriteknisktforum © 2017 Frontier Theme